Google Analytics ile Kullanıcı Takibi Nasıl Yapılır? - IHS Blog

Google Analytics ile Kullanıcı Takibi Nasıl Yapılır?

Google Analytics, web sitenizin ziyaretçilerinin sitenize karşı nasıl bir bağlılıklarının olduğunu anlamak için kullanabileceğiniz en iyi araçlardan birisidir. Sunulan verilere bakarak gerekli bilgileri öğrenebilir ve ziyaretçilerinizin başarılı bir …

google-analytics

Google Analytics, web sitenizin ziyaretçilerinin sitenize karşı nasıl bir bağlılıklarının olduğunu anlamak için kullanabileceğiniz en iyi araçlardan birisidir.

Sunulan verilere bakarak gerekli bilgileri öğrenebilir ve ziyaretçilerinizin başarılı bir şekilde siteniz ile ilişki kurmasını engelleyen sorunları tespit edebilirsiniz.

Ayrıca, kullanıcı etkileşimini artırmanıza nelerin yardımcı olabileceğini de tespit edebilirsiniz.

Google Analytics ile en önemli bağlılık ölçümlerini ve onların nasıl izleneceğini bilebilirsiniz.

Siteden Çıkma Oranı

Siteden çıkma oranı, sitenizi tam anlamıyla keşfetmemişken, henüz daha ana sayfanızdayken sitenizden ayrılan ziyaretçilerinizin yüzdesidir.

Yüksek siteden çıkma oranlarının olmasının birçok nedeni olabilir. (Alakasız ya da istemedikleri bir sayfadan gelen insanlar, kullanma sorunu yaşayan insanlar ve dikkati dağılan insanlar genelde sitenizden ayrılır)

Dan Zarrela’ya göre pop-uplar (çıkış eğiliminde olan açılır pencereler) daha yüksek bir siteden ayrılma oranına sebep olur.

Öyle ya da böyle her durumda, yüksek bir siteden çıkma oranı, web sitenizde yanlış bir şeylerin olduğunun bir sinyalidir. Çünkü ziyaretçiler genelde başka bir yerde araştırma yapmaya meyilli değildir.

‘Sitede geçirilen süre’ ve siteden çıkma oranı, sitede kalma süresinin birer parçalarıdır ve bu da arama motorlarındaki sıralamaları etkileyen bir ölçümdür.

Sitenizdeki yüksek çıkma oranları ve sitenizdeki düşük kalma süreleri, SERP’teki(arama motorları sonuçları sayfası) pozisyonunuzu olumsuz etkiler.

Sektör başına ortalama çıkma oranı: KISSmetricks, Google Analytics ile izlenmiş olan, farklı sektörlerdeki ortalama çıkma oranlarını gösteren büyük bir bilgi görseli yaptı:

  • Perakende: %20-40
  • Açılış sayfaları: %70-90
  • Portallar: %10-30
  • Hizmet siteleri(FAQ-sıkça sorulan sorular-): %10-30
  • İçerik Siteleri: %40-60
  • Müşteri bulma siteleri(satış hizmetleri siteleri): %30-50

Eğer sizin de çıkma oranınız yüksek ise, bunun son bulması için bir şeyler yapmanız gerektiğini biliyor olmalısınız.

Yüksek siteden ayrılma oranlarının, her türlü durum için kötü bir şey olmadığını bilmeniz gerekiyor. Bazen ziyaretçileriniz sitenizden ayrılırlar, çünkü onlar aradıkları şeyi sitenizde tam olarak zaten bulmuşlardır.

Siteden ayrılma oranı, Google Analytics ile nasıl izlenir? Bunun için izlemeniz gereken yol: Google Analytics – Audience ( Kitle ) – Overview ( Genel Bakış )

Bounce-rate-inceleme

Trafik kanalı başına çıkma oranlarını kontrol etmek istiyorsanız, izlemeniz gereken yol: Acquisition ( Edinme ) – All Traffic ( Tüm Trafik ) – Channels ( Kanallar )

Bounce-rate-trafik-kanali

Bu yol ile “Ücretli arama”(Paid Search-%49,34)’nın, “organik arama”(%37.10)ya göre çok daha yüksek bir siteden çıkma orana sahip olduğunu görebilirsiniz.

Ardından bunun nedenini bulmak için harekete geçebilirsiniz.

Eğer siteden ayrılma oranınızı görmek isterseniz izlemeniz gereken yol: Acquisition ( Edinme ) – All Traffic ( Tüm Trafik ) – Source/medium ( Kaynak )

Bounce-rate-kaynak

Sitenizden çıkma oranını ölçebilmenizin bir diğer yolu da, arama sonuç sayfanızı kullanmanızdır.

Bu yol ile, yüksek siteden çıkma oranına sahip olmanıza neden olan şeyleri görebilir ve dilerseniz bunları düzeltebilirsiniz.

Bunun için izlemeniz gereken yol Behavior ( Davranış ) – Site Content ( Site İçeriği ) – Landing Pages ( Açılış Sayfaları )

Sitede Kalma Süreleri

HubSpot‘a göre ziyaretçilerinizin %55’i sitenizde 15 saniye ya da daha az bir süre bulunuyor.

Bu çok büyük bir problemdir. Eğer insanlar sitenizde kalmak istemiyor ise, onlara mal ve hizmet sunmanız mümkün olmayacaktır.

Bu yüzden Google Analytics’in sitenize olan sadakat ölçümlerini takip etmeniz çok önemlidir.

Eğer insanların sitenizde çok az zaman geçirdiğini gözlemliyorsanız, bu süreleri artırmak için bazı stratejiler uygulamalısınız.

Sitenizde ne kadar zaman geçirildiğini Google Analytics ile nasıl takip edebilirsiniz? Bunun için izlemeniz gereken yol: Audience ( Kitle ) – Overview ( Genel Bakış )

Bounce-rate-landing-page

Bu yol ile web sitenizde geçirilen ortalama oturum sürelerini görebilirsiniz.

Sitenizde kalma sürelerini kanallar aracılığıyla görüntülemek için izlemeniz gereken yol: All Traffic ( Tüm Trafik )– Channels ( Kanallar )

Time-on-Site-overview

Bu yol ile “branded paid search” sekmesinden kullanıcı sadakatini ve bağlılığını görebilirsiniz.

Ayrıca sitedeki her trafik akışı kaynağı için, sitede geçirilen zamanı kontrol edebilmek adına izlemeniz gereken yol: All traffic ( Tüm Trafik ) – Source/medium ( Kaynak )

Time-on-site-channel

Ayrıca sitenizdeki her sayfa için geçirilen zamanları takip etmelisiniz. Bu yol ile hangi sayfanısın en çok bağlılığa sahip olduğunu ve hangi gönderilerin bağlılıktan yoksun olduğunu bilebilirsiniz.

Bunları gözlemleyebilmeniz için izlemeniz gereken yol: Behavior ( Davranış ) – Site Content ( Site İçeriği ) – All pages ( Tüm Sayfalar )

Time-on-site-source-medium

Eğer bir bloğunuz varsa, hangi blog gönderilerinizin ziyaretçilerinizin bağlılığını artırdığını görebilmek için bu verileri kullanabilirsiniz.

Ziyaret Başına Ortalama Sayfalar

Ziyaret başına ortalama sayfalar, medya web sitelerinin bağlılık ölçümlerini izlemek için oldukça önemlidir.

İnsanların sayfaları daha fazla ziyaret etmesi daha fazla reklam gösterimine, daha fazla reklam gösterimi de daha yüksek gelirlere yol açar.

Bu Google Analytics bağlılık ölçümleri, eCommerce, SaaS gibi hizmet odaklı diğer türden işletmeler için önemlidir.

İnsanların sitenizde daha fazla sayfayı taraması, bir şeyler satın alma olasılıklarını artırır.

Eğer insanlar ziyaretleri sırasında sadece 1-2 sayfayı ziyaret ederlerse, onları sitenize bağlamak konusunda başarısız olduğunuzu söyleyebiliriz.

Ziyaret başına sayfaları nasıl takip edebilirsiniz? Google Analytics kullanıcıları bu sorunun cevabını şu adımlarla görebilir: Audience ( Kitle ) – Overview ( Genel Bakış ) ve sonrasında gösterge panosunda göreceğiniz Pages/Session

Pages-per-session-Overview

Sahip olduğunuz bağlılığı nasıl etkilediklerini görebilmeniz için, sayfalarda yer alan oturum başına her kanala bir göz atmanızı öneriyoruz.

Bunun için izlemeniz gereken yol: Acquisition ( Edinme ) – All Traffic ( Tüm Trafik ) – Channels ( Kanallar )

Pages-per-session-channel

Örneğin: Burada Branded Paid Search trafiğinin oluşturduğu çok daha yüksek olan sayfa/oturum oranını(8.88) ve paid search(4.61) oranını görebilirsiniz.

Daha ayrıntılı bir analiz için, oturum başına sayfaların tüm trafik kaynaklarına bir göz atmalısınız.

Bunu yapabilmek için izlemeniz gereken yol: Acquisition ( Edinme ) – All Traffic ( Tüm Trafik ) – Source/medium ( Kaynak )

pages-per-session-traffic-medium

Sayfa/oturum oranı için en iyi pozisyona sahip olan Facebook’tan gelen yönlendirme trafiğini burada görebilirsiniz.

Eğer daha fazla bağlılık arıyorsanız, Facebook’tan daha fazla yönlendirilmiş trafik almak için yatırım yapmalısınız.

Geri Dönen Ziyaretçilerin Yüzdesi

Sitenize daha sonra geri dönüş yapan ziyaretçiler en iyi ziyaretçilerdir. Bu ziyaretçiler sitenizi ilk ziyaret ettikleri zaman içeriğinizden memnun kalırlar ve daha sonra daha fazlası için geri dönerler.

Bu sayede bu ziyaretçiler markanıza daha fazla bağlanır. Bu yüzden kullanıcı bağlılığı ölçümleri oldukça önemlidir ve siz Google Analytics aracılığı ile bunları izlemek istemelisiniz.

Dönen ziyaretçilerin yüzdesini görebilmek için izlemeniz gereken yol: Audience ( Kitle ) – Behavior ( Davranış )  – New vs. Returning Visitors ( Yeniler-Geri Gelenler )

Returning-visitors

Bu tabloya göre dönen ziyaretçilerinizin yüzdesi %31.06’dır.

Ayrıca yeni ziyaretçileriniz ve geri dönen ziyaretçileriniz arasındaki aşağıda yer alan diğer istatistikleri karşılaştırmak için de bu tabloyu kullanabilirsiniz.

  • Ayrılma oranı
  • Sayfalar/Oturum oranı
  • Ortalama oturum süreleri
  • Dönüşüm oranı
  • Gelir

Bu tablo ile geri dönen ziyaretçilerinizin size ne kadar para kazandırdığını ve onları sitenize geri döndürmek için ne kadar maliyete katlandığınızı görebilirsiniz.

Ziyaretçilerin Sıklığı

Ziyaretçilerin sıklığı, yeni ziyaretçileriniz ve geri dönüş yapan ziyaretçileriniz için benzer kullanıcı bağlılıklarını temsil eder. Daha fazla ayrıntı verecek olursak:

Kitlenizin belli bir yüzdesi için, kaç oturum oluşturulduğunu görebilirsiniz.

Ziyaretçilerinizin sıkılığını nasıl takip edebilirsiniz? Bu sorunun cevabını öğrenmek için izlemeniz gereken yol: Audience ( Kitle ) – Behavior ( Davranış ) – Frequency & Recency ( Sıklık ve Yenilik )

Bu adımları uygulayınca karşınıza çıkacak ilk şey oturumların sayısıdır. Bu sayı, ortalama bir kullanıcı için ziyaret sıkılığını temsil eder.

Frequency-of-visits

Yukarıdaki tabloda çoğu insanın sitenizi sadece bir kez ziyaret ettiğini görebilirsiniz.(113,279 oturum)

Ziyaretçilerinizin sadece küçük bir yüzdesi ise 2 ya da daha çok kez oturum açıyor.(24,178 oturum)

Son Oturum Açma İşleminden Beri Geçen Süre

Google Analytics üzerinden bu kullanıcıların bağlılık ölçümlerine bakarak insanların sitenizi ne sıklıkla ziyaret ettiklerini anlayabilirsiniz.

Son oturum açma işleminin üzerinden kaç gün geçtiğini nasıl görebilirsiniz? Bu sorunun yanıtı için de izlemeniz gereken yol: Audience ( Kitle ) – Behavior ( Davranış ) – Frequency & Recency ( Sıklık ve Yenilik ) – Days Since Last Session ( Son Oturumdan Beri Geçen Gün Sayısı )

Recency

Bu işlemin ardından ziyaretçinizin son oturum açma işleminin üzerinden ne kadar süre geçtiğini görebilirsiniz.

Kitle Bağlılık Oranı

Bu bağlılık ölçümleri, kitlenizin sitenizde geçirdikleri ortalama sürelere benziyor.

Ancak burada çok daha fazla ayrıntı mevcut. Kitlenizin belli bir yüzdesinin sitenizde ne kadar zaman geçirdiğini burada görebilirsiniz.(0-10 saniyeden 1800 saniyeye kadar)

Kitle bağlılık oranını nasıl izleyebilirsiniz? Bu sorunun cevabı için izlemeniz gereken yol: Audience ( Kitle ) – Behavior ( Davranış ) – Katılım

Audience-engagement-session-duration

Bu adımlar ile oturum süresine bakarak ziyaretçilerinizin sitenizde ne kadar kaldıklarını görebilirsiniz.

Engagement-path-depth

Yukarıdaki tabloya göre çoğunluk, oturum başına 0-10 saniye arasındaki bir süreyi sitenizde harcamış.

İlginçtir ki sitede aynı zamanda 181-600 saniye arasında bir süre boyunca kalan çok sayıda kullanıcı da var.

Eğer Path Depth ( Sayfa Derinliği ) seçeneğine tıklarsanız, oluşturulan çoğu oturumun kaç tane sayfa üzerinde gerçekleştiğini de görebilirsiniz.

Okuyucuların Bağlılığı

Justin Cutrioni, kendi bloğunda paylaştığı bir Google Analytics izleme koduyla, kullanıcı bağlılığını izlemek için bir yol gösterdi.

Justin, bu izleme kodlarının nasıl kullanılacağı hakkında bir blog gönderisi yazdı ve böylelikle herkes bu kodu kullanabiliyor.

Özetleyecek olursak, okuyucunuz ile siteniz arasındaki etkileşimi anlamak için bu ikili arasındaki olayları izlemek zorundasınız.

Buna da görmek istediğiniz verileri Google Analytics üzerinden inceleyerek başlayabilirsiniz.

Tüm okuma faaliyetlerini Reading adı verilen bir kategorinin içinde görebilirsiniz.

Bu kategorinin içinde 4 ana olayımız var:

  • Makale yükleme
  • Okumaya başlama
  • Alt içerik
  • Alt sayfa

Ölçülen kullanıcı bağlılığını izlemek için yapılması gerekenler nelerdir? Google Analytics otomatik olarak sayfa URL’sini ve başlığını izler. Böylelikle sizin bir şey yapmanıza gerek kalmaz.

İnsanların blog gönderinizi okumaya başlayıp başlamadığını nereden bileceksiniz?

Bunun için sitenize özel bir değişken ekleyebilirsiniz ve bunun sonucunda eğer birisi sayfanızda 60 saniyeden daha az süre harcıyorsa bu kişiyi olumsuz olarak değerlendirebilirsiniz.

Fakat bu kişi 60 saniye ya da daha fazla süre sayfanızda kalırsa, bu kişiyi okuyucular listenize ekleyenilirsiniz.

İşte kullanmanız gereken kod:

<script src=”http://jsfiddle.net/justincutroni/74z8q/embed/” async=””></script>

Şimdi de aşağıdaki değişkenleri yorumlayalım:

  • callBackTime: Kaydırma konumuna gelmeden önce beklenen milisaniye cinsinden süre.
  • readerLocation: Ziyaretçilerin okuyucu olarak sınıflandırılmadan önce kaydırdıkları piksel cinsinden mesafe.

Ayrıca yüklenmiş olan makaleyi izleyebilmek için başka bir olay daha eklemeniz gerekiyor:

// Track the aticle load
if (!debugMode) {
_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘Reading’, ‘ArticleLoaded’, ”, , true]);
}

Bundan sonra da konumu kontrol edebilmeniz için eklemeniz gereken kod:

bottom = $(window).height() + $(window).scrollTop();
height = $(document).height();

Eğer kullanıcı sayfayı kaydırmaya başladıysa eklemeniz gereken kod:

// If user starts to scroll send an event
if (bottom &gt; readerLocation &amp;&amp; !scroller) {
currentTime = new Date();
scrollStart = currentTime.getTime();
timeToScroll = Math.round((scrollStart – beginning) / 1000);
if (!debugMode) {
_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘Reading’, ‘StartReading’, ”, timeToScroll]);
} else {
alert(‘started reading ‘ + timeToScroll);
}
scroller = true;
}

Birisi makalenizi okuduğunda bunu kontrol edebilmek için de bir kodu eklemeniz gerekiyor:

// If user has hit the bottom of the content send an event
if (bottom &gt;= $(‘.entry-content’).scrollTop() + $(‘.entry-content’).innerHeight() &amp;&amp; !endContent) {
currentTime = new Date();
contentScrollEnd = currentTime.getTime();
timeToContentEnd = Math.round((contentScrollEnd – scrollStart) / 1000);
if (!debugMode) {</pre>
_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘Reading’, ‘ContentBottom’, ”, timeToContentEnd]);
} else {
alert(‘end content section ‘+timeToContentEnd);
}
endContent = true;
}

Birisi bir şey okuyorken süreyi sayfanın altından izleyebilmek için bu eylemi ekleyebilirsiniz:

// If user has hit the bottom of page send an event
if (bottom &gt;= height &amp;&amp; !didComplete) {
currentTime = new Date();
end = currentTime.getTime();
totalTime = Math.round((end – scrollStart) / 1000);
if (!debugMode) {
if (totalTime &lt; 60) {
_gaq.push([‘_setCustomVar’, 5, ‘ReaderType’, ‘Scanner’, 2]);
} else {
_gaq.push([‘_setCustomVar’, 5, ‘ReaderType’, ‘Reader’, 2]);
}
_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘Reading’, ‘PageBottom’, ”, totalTime]);
} else {
alert(‘bottom of page ‘+totalTime);
}
didComplete = true;
}

Son olarak, eğer birisi sayfanın sonuna ulaşırsa kontrol etmek için eklemeniz gereken kod:

// Track the scrolling and track location
$(window).scroll(function() {
if (timer) {
clearTimeout(timer);
}
// Use a buffer so we don’t call trackLocation too often.
timer = setTimeout(trackLocation, callBackTime);
});

Topladığınız kullanıcı bağlılığı verilerini nasıl okuyabilirsiniz? Kodu yazdıktan sonra

verilerin Google Analytics’te toplanmaya başlamasıyla birkaç saat beklemeniz gerekiyor.

Ardından Behavior – Events – Top Events adımları ile okuyabilirsiniz.

reading-category

Yukarıdaki görüntüde okuma olay kategorisini görüyor olmalısınız.

Reading(okuma) seçeneğine tıkladığınızda izleyebileceğiniz 4 farklı türden olay görebilirsiniz:

reading-events

  • ArticleLoaded: Görüntülenen sayfayı takip etmek için
  • StartReading: Okunan bir sayfayı takip etmek için
  • ContentBottom: Bir sayfanın okumasının bittiğini takip etmek için
  • PageBottom: Sayfanın sonunu ulaşımları takip etmek için

Bir makaleyi okuyup bitiren ziyaretçilerin yüzdesini hesaplamak için aşağıdaki formülü kullanmanız gerekiyor:

Makaleyi Bitiren Ziyaretçilerin Yüzdesi: ContentBottom / ArticleLoaded

Bu duruma göre 15/26=%57.7’lik bir okumayı bitirme oranı mevcut.

Okumayı bitiren kullanıcıların ortalama okuma sürelerini bulmak için de ContentBottom’ın ortalama değerine bakmanız gerekiyor:

Bu duruma göre 281.07 saniye= 4 dakika 41 saniye.

Sonuç

Bu Google Analytics verilerini izlemek, kullanıcı bağlılık ölçümleri kitlenizi daha iyi anlamanıza yardımcı olacaktır.

Bununla birlikte insanların web siteniz üzerinde nasıl etkileşimlerde bulunduğunu öğrenip, sorunları tespit edebilecek seviyeye geleceksiniz ve kitlenizin bağlılığını artırmak için gerekli olan şeyleri öğreneceksiniz.

Tüm bunların yanında Google Analytics kullanmamanız için kesinlikle bir tane bile sebep yok.

Üstelik tamamiyle ücretsiz.

Şu anda Google Analytics kullanarak kullanıcı bağlılığı ölçümlerini takip ediyor musunuz? İzlenmeye değer olduğunu düşündüğünüz başka şeyler de var mı? Lütfen aşağıdaki yorum bölümünde bizimle paylaşın.

Etiketler

Bir Cevap Yazın