IHS Blog

Mobile-first İndeksleme Nedir, SEO’yu Nasıl Etkiler?

mobile-first-indeksleme-nedir-seoyu-nasil-etkiler

Son zamanlarda çok fazla mobile-first indekslemeden bahsettiğimizin farkındayız. Çünkü Google artık kendi arama motoru sonuç sayfalarında mobil cihazlara öncelik veriyor ve bunu sağlamak için de mobile-first indeksleme yapmaya başladığını geçtiğimiz günlerde resmi olarak duyurdu.

Bu algoritma değişiklikleri birçok soru işaretini de beraberinde getirdi. Özellikle ortalama büyüklükteki işletme sahipleri için kafalarda birçok karmaşıklık var: “Sıralama gücümüzü kaybeder miyiz? Yapmamız gereken herhangi bir değişiklik var mı? Ya da her şeyi mi değiştirmeliyiz? Mobil uyumlu web sitemiz iş görecek kadar iyi mi?”

Haberimizin geri kalanında mobile-first indekslemenin tam olarak ne olduğunu ve bu konuda neler yapmanız gerektiğini anlatacağız. Ayrıca mobile-first indeksleme ile ilgili en çok sorulan soruların cevaplarına ve SEO için yapabileceğiniz şeylere değineceğiz.

“Mobil-first İndeksleme” Nedir?

Mobile-first indeksleme aslında tam da adıyla aynı anlamı taşıyor. Yani en kısa tanımıyla mobile-first indeksleme, web sitenizin mobil sürümünün Google tarafından öncelikli olarak indekslenmesi anlamına geliyor. Mobile-first indeksleme sonucunda mobil uyumlu web sitenizin trafiğinde bir artış gözlemleyebilirsiniz. Çünkü Smartphone Googlebot’lar hem önceliği mobil sürümlere veriyor hem de önbellekleme işlemini yaparken mobil sürümünüzü tercih ediyor.

Google mobil cihazları öncelikli olarak tercih ediyor bu yüzden “mobile-first” diyoruz. Aslında bu terim sadece mobil cihazların indekslendiği anlamına gelmiyor. Yani bir web sitesinin mobil uyumlu bir sürümü yoksa, o web sitesinin masaüstü versiyonu dikkate alınır ve dizine eklenir.

Fakat, bir web sitesinin mobil uyumlu bir versiyonu yoksa, ilgili web sitesinin sıralamaları olumsuz etkilenebilir. Aynı zamanda kaliteli mobil deneyim sunan bir web sitesi de masaüstü deneyimi kötü olsa bile arama sonuçları sayfasında başarılı sıralamalar elde edebilir.

“Mobile-first” kelimeleri üzerine düşününce web sitenizin mobil sürümünün Google tarafından öncelikli sürüm olarak kabul edileceğini anlayabilirsiniz. Eğer web sitenizin mobil cihazlar için optimize edilmiş bir versiyonu varsa ve/veya duyarlı bir tasarım kullanıyorsanız, Google’ın yaptığı ilgili değişimin web sitenizin arama sonuçlarındaki performansını çok da etkilemeyeceğini söyleyebiliriz.

Mobile-first İndeksleme Hakkında Ne Yapmalıyım?

Öncelikle panik yapmanıza gerek yok. Sakin olun. Çünkü Google çok sert bir değişim yaşatmayı planlamıyor ve öncelikli olarak bu değişime hazır olan web sitelerini indeksliyor. Fakat bu algoritma değişimleri zamanla kademeli olarak tüm web sitelerine yayılacak.

Google’ın son açıklamalarından birine göre eğer web siteniz hem masaüstü hem de mobil sürüm olarak sağlıklı şekilde işliyorsa ekstra bir çaba göstermenize gerek yok. Mevcut sıralamalarınızdan memnunsanız Google’ın bu önerisini biz de destekliyoruz.

Bu açıklamayla birlikte ayrıca web siteniz tamamen duyarlı olsa bile, mobil cihazlar için sayfa hızınızın/yüklenme sürelerinizin başarılı olduğundan ve ilgili dinamiklerin mobil deneyim için en iyi şekilde optimize edilmiş olduğundan emin olmalısınız.

Masaüstü sitenizden bağımsız bir mobil web siteniz varsa şu maddelere dikkat etmelisiniz:

Mobile-first İndeksleme Hakkında En Çok Sorulan Sorular

Mobile-first indeksleme mobil sayfaları ayrı bir dizine ekliyor mu?

Mobile-first indekslemede tıpkı Google’ın şu anda kullanıyor olduğu gibi tek bir dizin var. Mobile-first indeksleme ile ayrı bir dizin oluşturulmaz. Bunun yerine mevcut dizinde değişiklikler yapar.

Mobile-first indeksi şu an nerede? Web sitemi etkiliyor mu? Eğer etkilemiyorsa ne zaman etkileyecek?

Google’ın bir süredir bu indeksleme yöntemini kullanmaya başladığını biliyoruz fakat henüz çok yoğun bir kullanım söz konusu değil.

İlgili algoritma değişikliğinin tüm web sitelerine uygulanması uzun bir süre alacak. Konuyla ilgili 2017 yılının Haziran ayında açıklamalarda bulunan Gary Illyes, çalışmaların sonuçlanmasının birkaç yılı bulabileceğini söylemişti. Fakat geçtiğimiz günlerde Google, mobile-first indekslemenin kullanılmaya başlandığını ve kendi algoritmalarını değiştirmeye hız verdiklerini twitter üzerinden resmen açıklamıştı. Fakat sürecin ne zaman tamamlanacağı konusunda net bilgi vermek için henüz erken.

Google sıralamamı belirlemek için sadece mobil sitemi mi kullanacak?

Mobile-first terimi adından da anlaşılacağı gibi web sitenizin mobil sürümünün ana sürüm olarak kabul edileceği anlamına gelir. Fakat masaüstü sürümünüzün de dikkate alınabileceği durumlar da var. Örneğin; bir mobil sürümünüzün olmaması.

Bunun yanında ayrıca, sadece mobil sürümünüze ağırlık vermeniz de hata olacaktır. Çünkü Google henüz tam olarak mobile-first indekslemeyi kullanmıyor. Bu yüzden mobil web sitenize olduğu kadar masaüstü web sitenize de özen göstermeye devam etmelisiniz.

Google mobil siteye göre sıralama belirlerken hiç masaüstü sitesini kullanır mı?

Bu konuda net şeyler söylemek için henüz erken fakat Google kullanabileceği bir mobil sürüm bulamazsa masaüstü sürümü kullanmayı tercih edecektir. Masaüstü sürümü kullanılırken backlinkler gibi sıralamaları etkileyecek bilgiler de dikkate alınabilir. Fakat mobil sürümü gören tarayıcıların masaüstü sürümü tarayacağı garanti edilemez.

Yukarıda mobil sürümünüzün olmadığı durumda masaüstü sürümünüzün dikkate alınacağını söyledik. Bu yüzden mobil siteniz henüz tamamen hazır değilse, tamamen hazır olana kadar başlatmamanızı ve o sırada Google’ın masaüstü sürümünüzü taramasını öneririz.

Web sitemin bir mobil sürümü yoksa ne olur?

Sitenizin bir mobil sürümü yoksa ve masaüstü sürümünüz mobil uyumlu değilse içeriğiniz yine de dizine eklenebilir. Fakat mobil uyumlu web sitelerine göre rekabet gücünüz azalacaktır. Çünkü bu durum Google tarafından kötü kullanıcı deneyimi olarak algılanacaktır.

Büyük bir masaüstü sitesine sahip olup da küçük bir mobil siteye sahip olan web sitelerinin durumu ne olur? Masaüstü sitemizde olup da mobil sitemizde olmayan içerikler dizine eklenir mi?

Buraya kadar vurguladığımız gibi yeni algoritmalar ağırlıklı olarak mobil cihazlara ve mobil içeriklere dayalı olacak. Çok indeksli bir masaüstü sürümünüz varsa Google bunu tek çırpıda yok saymayacaktır.

Fakat mobil sürümünüzün tüm ilgili içerikleri içermesini sağlarsanız daha iyi sıralama elde etme ihtimaliniz daha fazladır.

İleriye dönük sıralama faktörleri ve stratejileri nasıl etkilenir?

Bu durumun gelecekteki sıralama faktörlerini ve stratejilerini etkilemesi gayet olasıdır. Mobile-first indeksleme konusundaki ortak kanılara göre Google artık geleneksel bağlantılar ve sıralama stratejileri için HTML URL’lerine daha az bağımlı hale geliyor. Google’ın URL sistemine çok fazla ihtiyaç duymamaya yönelik adımlar attığı aşikâr ve API tipi yaklaşım eğilimi mevcut. Bu durumun ileride nasıl etkileri olacak bekleyip göreceğiz.

Mobil siteler ve mobil uyumlu siteler nasıl ele alınacak? Arada fark olacak mı?

Fark bazen olacak bazen olmayacak. Tamamen mobil uyumlu olan bir web siteniz varsa ve mevcut masaüstü sürümünüzün bir parçasıysa iki sürümün de mevcut olan her şeye sahip olması gerekir ve asıl zorluğu kullanıcılar için harika bir optimizasyon sunmaktır. (Örneğin; hız, yüklenme süresi, navigasyon vb.)

Eğer ayrı bir mobil siteye sahip olmak istiyorsanız yine masaüstü sitenizde yapılabilen her şeyi içerdiğinden emin olmanız gerekiyor. Bu da stratejilerinize bağlı olarak çok büyük bir iş yükü anlamına gelir.

rel=canonical/switchboard etiketlerinin kullanımında bir değişim söz konusu mu?

Şimdilik hayır. Google bu etiketleri kullanan kişilerin bunları olduğu gibi bırakması gerektiğini daha önce açıklamıştı.

Exit mobile version