IHS Blog

PPC (Pay Per Click) Nedir? Neden Kullanmalısınız?

ppc-nedir

PPC, Dijital pazarlama uzmanlarının sektörde sıkça kullandığı  terimlerden biridir.  

Dijital pazarlamaya yeni başlayan biri için PPC, SEM, SEO, CTA diye belirtilen kısaltmaların veya diğer birçok yaygın pazarlama kısaltmalarının ne anlama geldiğini ayırt etmek biraz zor olabilir.  

Bu yazı, dijital işletmelerin bilmesi gereken en yaygın ve önemli kısaltmalardan biri için kapsamlı bir açıklama sağlayacaktır.

PPC Nedir?

PPC (Pay Per Click), Tıklama Başına Maliyet (TBM) anlamına gelir, aynı zamanda CPC (Cost Per Click) olarak da bilinir ve reklam verenin sadece tıklama gerçekleştiği zaman reklam için ücretlendirildiği popüler bir online reklam faturalandırma modelini tanımlamaktadır. 

Bu faturalandırma modeli, şirketlerin internette reklamcılığı için ödeme yapma şeklinde, dergi ve TV spotları gibi diğer reklamcılık metotlarında uzun süredir yaygın olan modellere kıyasla bir değişimi temsil etmektedir. 

PPC pazarlama, çok sayıda insana ulaşmak için toplu ödeme yapmak ve tüketicilerin mesajınıza ilgi duymasını umarak beklemek yerine, reklam verenin yalnızca tüketiciler doğrudan harekete geçtikleri zaman ödeme yapmalarına izin verir. Milyonlarca kişinin reklamınızı görüntülemesi için ödeme yapmak yerine reklamınızla ilgili etkileşime geçmek adına yeterince ilgi aksiyon gösteren kişi sayısı kadar ödeme yapmanıza olanak sağlar. 

PPC Türleri

Reklam verenlerin yararlanabileceği iki ana PPC (TBM) pazarlama türü vardır:

Ücretli Search (Arama) Reklamları

Çoğunlukla birileri PPC reklamları hakkında konuştuğu zaman, Google’ın ve diğer ana arama motorlarının arama motoru sonuç sayfalarında (SERP) gösterilen ücretli arama reklamlarından bahsederler. Arama kelimesine ve reklam verenin reklam gösterimi için ne kadar teklif verdiğine bağlı olarak, bu reklamlar organik arama sonuçları listesinin üstünde, veya altında görünebilir.  Eğer bir ürün reklamı veriyorsanız sayfanın sağ tarafında da görünme ihtimali vardır.

Google ile reklam verdiğinizde, PPC reklamlarını, Gmail ve YouTube gibi ek Google ürünlerinin yanı sıra internetteki New York Times ve BuzzFeed gibi popüler medya siteleri de dahil olmak üzere 2 milyondan fazla web sitesinin geniş görüntülü reklam ağlarına yerleştirme seçeneğiniz de oluşur. Başka bir deyişle, Google’ın PPC arama ağı reklamları için sahip olduğu erişim, neredeyse internetin çok büyük bir bölümünü kapsar. 

 

Sosyal Medya Reklamları

PPC reklamcılık için diğer ana seçenek sosyal medyadır. Ana sosyal medya platformlarının çoğu, arama motorlarına benzer bir PPC modeli kullanarak reklam seçenekleri sunar. PPC sosyal reklamcılığı  LinkedIn, Facebook, Twitter, ve Instagram platformlarında mümkündür. 

Her sosyal medya platformu bir milyondan fazla kullanıcıya ev sahipliği yapıyor dersek (Facebook için bu rakam bir milyardan fazla), bu kişilerin de siteleri günde birkaç kez ziyaret ettiğini varsayarsak, sosyal PPC reklamcılığı  hedef kitlenize daha fazla ulaşabilmek için güçlü bir seçenektir. 

Bilmeniz Gereken PPC Terimleri

Dijital pazarlamada dünyasında yaygın olarak kullanılan dili anlamak gerekmektedir. PPC ile ilgili bilinmesi gereken bazı terimler şunlardır:

CPA (Cost Per Action)

Bu, Eylem başına maliyet (EBM) anlamına gelmektedir. Her bir tıklama için ödeme yapmak yerine, e-posta listesine kaydolma veya satın alma yapma gibi istenilen işlem gerçekleştiği zaman ödeme yaptığınız ve bazı PPC platformlarında sunulan bir faturalandırma modelidir. Bazı durumlarda bu kısaltma, benzer bir terim olan “edinme başına maliyet” anlamına da gelebilir, yani kazandığınız her müşteri veya yaptığınız her başarılı satış için ödeme yaparsınız.

 

CPC (Cost Per Click)

Bu kısaltma, Tıklama başına maliyet (TBM) anlamına gelmektedir. PPC (Pay per Click) teklif modelinde, anahtar kelimelerin ne kadar rekabetçi olduklarına bağlı olarak bir maliyet değeri atanır. Dolayısıyla, belirli bir anahtar kelime için yarışan çok sayıda şirket varsa, her tıklama için reklam vermek isteyenlerin diğer popüler olmayan bir anahtar kelimeye kıyasla daha fazla ödeme yapması beklenmektedir. Hedeflediğiniz anahtar kelimeler için ortalama TBM’yi bilmek, TBM kampanyalarınızı kârlı bir seviyede tutmak için çok önemlidir. 

 

CPM (Cost per Impression)

Bu kısaltma, Gösterim başına maliyet (GBM) veya daha doğrusu bin gösterim başına maliyet(BGBM), anlamına gelmektedir. Görünürlük kazanmanın, aksiyon almaya yönlendirmeden daha önemli olduğu reklam kampanyalarında, çoğu PPC platformu, her tıklama için ödeme yapmak yerine, reklamınızı görülme sayısını temel alarak belirlenen ödeme seçenekleri sunar. Genellikle çok sayıda kişiye erişme hedefinizin olduğu durumlarda daha faydalı bir ücretlendirme çeşidir.

 

CTA (Call-to-Action)

Bu kısaltma, Eylem çağrısı anlamına gelmektedir. Tüm pazarlama türlerinde yaygın olarak kullanılan bir terimdir ve PPC’de de önemli bir rol oynar. Yazdığınız her reklam metnine net bir harekete geçirici mesaj eklemek en iyi teknik olarak kabul edilir. Bazı yaygın CTA örnekleri olarak “Daha fazla bilgi edinin” veya “Buraya tıklayın” gibi metinler örnek verilebilir.

 

CTR (Click-through rate)

Bu kısaltma, Tıklama oranı (TO) anlamına gelmektedir. Gösterim sayısının (veya kullanıcıların reklamlarınızı gördüğü zamanların), aldıkları tıklama sayısına bölünmesiyle hesaplanan bir orandır. Reklamlarınızın ve kampanyalarınızın performansını ve kalitesini belirlemede oldukça önemlidir.

 

Long-tail keywords (Uzun kuyruklu anahtar kelimeler)

Ücretli search reklam kampanyalarının maliyeti ve başarısı, hedeflemeyi seçtiğiniz anahtar kelimeler ve anahtar kelime öbekleriyle doğrudan ilgilidir. Uzun kuyruklu anahtar kelimeler terimi, daha belirgin ve net olan yani dolayısıyla geniş anahtar kelimelerden daha az rekabetçi olan anahtar kelimeleri açıklamak için kullanılır. Örneğin, “çiçek dağıtımı” geniş bir anahtar kelimedir, “aynı gün çiçek dağıtımı istanbul beşiktaş” kelime grubu ise hedeflemesi daha az maliyetli olan, ancak yine de alakalı bir kitleye ulaşan uzun kuyruklu bir anahtar kelimeye örnek olarak verilebilir. 

 

Kalite Puanı

TBM reklamlarının internet sayfalarına yerleştirilmeleri iki ana faktöre bağlıdır: ilki markanın reklama harcamak istediği miktar ve bu markanın / firmanın  reklam kalite puanı. Arama motoru reklam platformları, kullanıcıların arama niyetleriyle ilgili olacak reklamları yayınlamak isterler; yani reklamverenlerden ödeme almanın yanı sıra iyi bir deneyim sunmaya da değer verirler. Tıklama yapan kullanıcıların TO ve hemen çıkma oranı gibi istatistiklerine göre gösterilen reklamlara bir kalite puanı verilir. Reklamlarınız yüksek kalitede ise, her tıklama için daha az ödeme yaparsınız. 

 

Remarketing (Yeniden pazarlama)

İnternete her girdiğinizde yakın zamanda görüntülediğiniz bir ürünün reklamını yeniden görüyorsanız, siz de Yeniden pazarlama, bazen yeniden hedefleme de denen, pazarlama stratejisinin hedef kitlesindesiniz demektir. Google’ın görüntülü reklam ağında, geçmiş site ziyaretçilerini, web sitenizde görüntüledikleri sayfalara göre hedefleyip yeniden pazarlama imkanı bulunmaktadır. Bu strateji, geçmiş ziyaretçilerin akıllarında bulunmanıza ve dönüşüm şansınızı artırmanıza yardımcı olur.

 

ROI (Return on Invesment)

Bu kısaltma, yatırım getirisi (YG) anlamına gelen yaygın olarak kullanılan ticari bir terimdir. Reklam harcamalarından elde edilen gelir için benzer kısaltma ROAS ile de karşılaşabilirsiniz. Harcadığınız miktarın, reklamlarınızdan elde ettiğiniz yeni gelir miktarıyla nasıl ilişkili olduğunu bulmanızı sağlar, böylece PPC kampanyalarınızın gerçekten işe yarayıp yaramadığını görebilirsiniz.

SEM (Search Engine Marketing)

Bu kısaltma, arama motoru pazarlaması anlamına gelen   arama motorlarında fark yaratmaya odaklanan tüm dijital pazarlama ve reklam çalışmaları için geçerli bir terimdir. PPC ve SEO, arama motoru sonuçlarında iyi bir yer edinmenin ücretli ve organik stratejilerini içerir.

 

SEO (Search Engine Optimization)

Bu kısaltma, Arama motoru optimizasyonu anlamına gelmektedir. PPC reklamları Arama Motoru Sonuç Sayfalarında (SERP‘te) reklam bölümlerinde yer kazanmanıza yardımcı olurken, SEO organik sonuçlarda ilk sıralarda yer elde etmekle ilgilidir. SEO, PPC’den farklıdır, ancak birini yapan çoğu şirketin, diğeri için de bir stratejiye sahip olması genellikle onlara fayda sağlar. 

Artık PPC hakkında oldukça bilgiye sahipsiniz. Nasıl yapılacağını açıklayan kaynaklara göz atarak daha detay bilgiler edinebilirsiniz.

 

PPC (Tıklama Başına Maliyet) Reklamları Kullanmanız için 4 Neden

Günümüzde aralarından seçim yapabileceğiniz çok sayıda farklı pazarlama taktikleri mevcutken, hepsine yönelik belirli bir miktarda bütçe ve kaynak sınırınız bulunmaktadır. PPC elbette tek seçenek değildir, ancak iyi bir sonuç vermesinden dolayı en popüler dijital pazarlama taktiklerinden biridir. 

İşte PPC reklamı yapmanın dört önemli avantajı:

  1. PPC reklamları hedeflenebilir.

PPC kanalları (hem arama motorları hem de sosyal medya platformları), demografik kategoriler ve online tüketici davranışları gibi faktörlere göre reklamlarınızı kimlerin göreceğini belirlemenize olanak tanır. Ürününüzün hedef kitlesi, gerçekten spor yapan orta yaşlı kadınlarsa, PPC platformunuzun hedefleme seçeneklerini reklamlara yanıt verme olasılığı daha yüksek olan ilgili bir kitle oluşturmak için kullanabilirsiniz. 

  1. PPC reklamlarıyla geniş bir kitleye ulaşabilirsiniz.

Tüekiye’deki insanların çoğu artık sosyal medya kullanıyor ve çok daha fazlası ise arama motorlarını kullanıyor. PPC reklamcılığı için ana kanallar, bugün çevrimiçi platformlardaki kişilerin büyük bir kısmına ulaşmanıza olanak tanır ve Google Görüntülü Reklam Ağı’nın, İnternet’teki tüm insanların %90’ından fazlasına ulaştığı Google tarafından söylenmektedir. 

PPC reklamcılığı, interneti kullanan herkesin önünde markanız, ürünleriniz ve içeriğiniz hakkında daha fazla bilgi sunmanızı sağlar.

  1. PPC ayrıntılı analitik veriler sunar.

Yeni ziyaretler ve yüksek dönüşümler sağlamanın yanı sıra, PPC kampanyaları başka değerli bir sonuç daha üretir: zengin analitik veriler. 

Gerçekleşen her PPC kampanyası, kitlenizin kim olduğunu, hangi dili kullandıklarını ve ne tür mesajlara yanıt verdiklerini daha iyi anlamanıza yardımcı olacak verilerle sonuçlanacaktır. Bu bilgiler yalnızca PPC kampanyalarınızı sürekli olarak geliştirmenize izin vermekle kalmaz, aynı zamanda diğer pazarlama aktivitelerinizde de kullanılabilir. PPC çalışmalarınızdan öğrendikleriniz sayesinde SEO stratejinizi, sosyal medya pazarlamanızı ve içerik pazarlama stratejinizi güçlendirebilirsiniz.  

  1. PPC gerçek sonuçlar elde eder.

Google’ın belirttiği rakamlara göre şirketler bu platformda harcadıkları her 1 dolar için 2 dolar yatırım getirisi elde etmektedir. Başarı oranlarınız, kampanyalarınızın kalitesiyle, doğru kitleyi ve anahtar kelimeleri hedeflemekle ve zaman içinde ne kadar iyi takip ettiğiniz ve gerekli değişiklikleri yaptığınızla alakalıdır. Ancak PPC pazarlama stratejinizi iyi bir şekilde kurgularsanız, yeni potansiyel müşteriler kazanacağınıza emin olabilirsiniz.

Siz de markanızı güçlendirmek adına PPC reklamlarını tercih edebilir, hizmetlerinizi arama motoru reklamları sayesinde hedeflediğiniz kitleye ulaştırabilirsiniz.

 

Exit mobile version