IHS Blog

Google, Site Hızlarını Ölçmek için Chrome Verilerini Kullandığını Doğruladı

google-aciklama

Google’ın sıralamaları belirlerken web site hızlarını da dikkate aldığını daha önceki haberlerimizde anlatmıştık. Fakat Google’ın site hızlarının değerlendirilmesi ve sıralamaları etkilemesi konusunda Chrome kullanıcılarının performans verilerini kullandığına dair bir süredir iddialar var. Eğer bu iddialar gerçek ise web sitemizin hız optimizasyonlarını kullanıcılar için tekrar gözden geçirmemiz gerekecek.

Genel kanıya göre Google’ın web sitelerinin hızlarını ölçmek için sadece Googlebot’un ziyaretlerini dikkate aldığı düşünülüyordu. Bu, oldukça genel bir inanıştı. Fakat gerçek biraz farklı; Google mümkün olan en gerçekçi verileri istiyor fakat bu verileri elde etmek biraz zor. Googlebot, gerçek bir ziyaretçinin bir web sitesinde nasıl bir deneyim yaşadığını anlayabilmek için oluşturulmamıştır. Ayrıca tarama görevi sırasında işler daha da karmaşık bir hal aldığı için Googlebot’un web site hızlarını ölçmek için çok da iyi bir seçenek olmadığı aşikâr.

Haberimizin geri kalanında Google’ın web site hızlarını nasıl ölçtüğünü çeşitli verilerle açıklayacağız:

Google Search Console

Konunun ayrıntılarına inmeden önce ilk olarak “bir sayfanın indirilmesi için harcanan süre” metriğinin bize tam olarak ne anlattığını bilmemiz gerekiyor. Şöyle bir grafikle başlayalım:

Yakın zamana kadar bu grafiğin tam olarak ne anlattığını anlamak çok zordu. Ancak Google’ın popüler yüzlerinden John Mueller bu konuda bir açıklama yaptı ve biraz ayrıntı verdi. İlgili açıklamanın tamamını buradan görebilirsiniz fakat bu gruba üye olmanız gerektiğini unutmayın.

Kısaca anlatmak gerekirse açıklamada John, bu grafiğin tam olarak ne olduğunu açıkladı:

“Teknik olarak bu bir “sayfa indiriliyor” değil. Daha çok “URL isteğiyle ilgili veriler alınıyor”. Yani sayfanın oluşturulmasına dayalı değil, yapılan tüm isteklerle ilgili.

John ayrıca şunu da ekledi:

“Bu veri, ilgili güne ait tüm isteklerin ortalamasıdır.”

Açıklamalardan anladığımız kadarıyla bu grafik, web sitenizin gerçek performansının bir ölçüsü olarak kullanılmaya uygun değildir. Bu yüzden John şunları işaret ediyor:

“Bu sayılara körü körüne inanmak ve bağlı kalmak da mantıklı değil.”

Bu cümleye tamamen katılıyoruz. Grafik belirli arka plan sorunları tanımlamak için faydalı olabilir fakat muhtemelen bunu yapabileceğiniz daha iyi yollar da var. (Örneğin WebPageTest.org)

Googlebot ve Web Rendering Service

Google’ın bu hizmeti Chrome 41 temelli bir tarayıcı sistemidir. Google’ın bir diğer tanıdık yüzü olan Gary Illyes Twitter’da bir süre önce verdiği yanıtlarla Google’ın sayfa hızı değerlendirme sisteminde WRS’nin çok da etkili olmadığını açık açık söyledi:

Yanıtların sonunda WRS’nin bu konuda iş görmediği açıklanmış olsa da site performansının tam olarak nasıl ölçüldüğü açıklanmadı. Belki de Chrome Kullanıcı Deneyimi Raporu o dönem henüz açıklanmadığı için Gary bu konuda konuşmak istemedi. Fakat o günden bugüne işler çok değişti ve Google artık bize daha fazla şey anlatabiliyor.

Chrome Kullanıcı Deneyimi Raporu

Geçtiğimiz Ekim ayında duyurulan Chrome Kullanıcı Deneyimi Raporu, web üzerindeki en üst düzey kaynaklara yönelik temel kullanıcı deneyimi metriklerini içeren büyük bir veri kümesidir. Raporda, gerçek dünya koşullarından elde edilen performans verileri kullanıldığı için Chrome, kullanıcıların tarama geçmişi ile senkronizasyon oluşturmayı tercih etti ve kullanım istatistiklerini raporlamayı aktif hale getirdi.

Rapor, temel olarak belirli Chrome kullanıcılarının tarayıcılarının yükleme süresi verilerinin Google’a bildirilmesini sağlar. Raporda şu anda halka açık olan 1 milyondan fazla kişinin verisi var. Fakat kamuya açık olmayan kısımda bunun çok daha fazlasının olduğunu düşünüyoruz.

John Mueller bu konuyla ilgili daha önce YouTube üzerinden Almanca olarak bir video yayınladı. Videoda bu verilerin de diğer verilerle birlikte kullanıldığının altını çizdi ve Google’ın PageSpeed Insights aracının da artık Chrome Kullanıcı Deneyimi Raporu verilerini içerdiğine dikkat çekti:

Google’ın kullandığı diğer faktörlerin tamamını bilmek güç. Ancak yukarıda bahsettiğimiz veri kümeleri kullandıklarını kesin olarak biliyoruz. Her ne kadar doğrulanmış olmasa da başka birçok verinin kullanıldığını da düşünüyoruz.

Dikkat Edin

Yukarıdaki bilgiler web sitenizde Googlebot’un tespit edemediği fakat Google’ın tespit ettiği bazı verilerin olduğu anlamına geliyor. Örneğin; Googlebot’un HTTP / 2’yi taramayı desteklemediğini biliyoruz. Fakat Google HTTP / 2’ye de inceleyerek hızdaki gelişmeleri tespit edebiliyor. Benzer bir örnek olarak önbellekleme işlemlerini de gösterebiliriz. Googlebot önbelleğe alınan verileri fark etmez. Fakat bu verilerin web sitelerinin daha hızlı yüklenmesini sağladığını unutmamak gerek.

Aslında tüm bunlar sayfalarınız hakkında Googlebot için endişelenmenize gerek kalmadığı anlamına geliyor. Böylelikle bir şeyleri iyileştirmek konusunda daha fazla odaklanabilirsiniz. Fakat yine de Googlebot’a dikkat etmeniz gerekiyor.

Exit mobile version