IHS Blog

Microsoft devri sona mı eriyor?

microsoft-devri-son

Bundan 10 yıl önce Microsoft devrinin kapanacağı düşüncesi kimsenin aklının ucundan bile geçmezdi. Fakat, Windows 7 ve Office 10’un epey satıyor olmasına rağmen Microsoft günümüzün gelişen piyasasında ciddi sorunlar yaşıyor.

Bir dönem işletim sistemi satışlarının bir kısmını Apple’a, tarayıcı kullanıcılarının bir kısmını Mozilla Firefox’a kaybetmiş olmasına rağmen Windows, Internet Explorer ve Microsoft Office sayesinde piyasadaki liderliğini uzun süre devam ettirebilmişti. Fakat rakipleri zaman içerisinde Microsoft’un başarısını iyi analiz ederek ve zayıf yanlarını tespit ederek geleceğe daha iyi yatırımlar yaptı.

Microsoft elbette hala başarılı. Verilere bakıldığında, Windows 7 bugüne kadarki en hızlı satan işletim sistemi. Fakat Microsoft artık yavaş yavaş ortama ayak uyduramamaya başladı. Mouse ve klavye artık birer yük halini aldı. Uluslararası Veri Birliği’ne (IDC) göre PC piyasası tabletler gibi heyecan verici yeni teknolojilerin çıkmasıyla birlikte azalan talep yüzünden giderek durgunlaşmaya başladı. Microsoft hala yeterince talep görüyor ama piyasada kalıcı olmak istiyorlarsa marka vizyonlarını bir an önce yenilemeleri gerekiyor.

Peki Microsoft neden zor günler yaşıyor? Bunu anlamak için işletim sistemleri, web tarayıcıları, mobil cihazlar, tabletler, arama, medya ve oyun gibi önemli bazı teknoloji başlıklarına göz atmak gerekiyor.

İşletim Sistemleri

Microsoft bu yıl 240 milyon Windows 7 lisansı sattı. Bu onlar için tarihi bir rakam. Microsoft bu alanı domine etmeye devam ediyor ama Gartner’a göre Apple ve Linux bu tarih itibariyle “en hızlı gelişen masaüstü ve sunucu işletim sistemleri” konumunda. Microsoft’un esas sorunu PC satışlarının her geçen ayla birlikte baş aşağı gitmeye devam etmedi.

Web tarayıcıları

Tarayıcılar artık tüm cihazlardaki en önemli yazılım konumunda. StatCounter istatistiklerine göre Internet Explorer kullanıcılarının oranı Mayıs 2010’dan bugüne %52.77’den %43.87’ye düştü. Öte yandan, Google Chrome bir anda %8.61’den %19.36’ya fırladı. Chrome ve Internet Explorer kullanıcıları oranının eşitlenmesi artık an meselesi.

Mobil

Windows büyük bir patlama yaşanan mobil endüstrisinde henüz bir varlık gösterebilmiş değil. CNN’e göre 2010 yılı sonunda Windows’un pazar payı %5’in altındaydı.  

Tabletler

Tüketici ihtiyaçlarına özel bir ihtimam gösteren Apple, iPad’le kişisel bilgisayar endüstrisinde çığır açtı. T-Mobile, Asus, Acer ve BlackBerry CNET’e göre en iyi beş tablet arasındayken, Microsoft’un bu alanda adı geçmiyor.

Arama

Bing’in çıkmasıyla Microsoft Google’ın arama motoru egemenliğine bir son vermeyi umuyordu. Çok büyük bir reklam kampanyasına rağmen Google hala bu alanda %90’la rakipsiz. StatCounter’a göre Bing’in kullanım oranı Mayıs 2010’dan beri %3’ten %3.84’e yükseldi. Bununla birlikte, Bing Google’dan değil, ortağı Yahoo’dan kullanıcı çalmış gibi görünüyor.

Medya

Microsoft’un Zune’u müzik medyası alanında dev bir fiyasko oldu. Dijital medya da buluta doğru evrilmeye devam ederken Microsoft hala ortalıkta yok. Birçok büyük plak şirketinin de desteğini arkasına alan Apple iCloud’la muazzam bir online veri depolama hizmeti sunarken, Google ve Amazon da dijital medya alanında büyük adımlar attı.

Oyun

PC satışları büyük bir hızla düşerken Xbox ve Kinect Microsoft’un kurtarıcıları oldular. Microsoft ilk kumandasız video oyunu sistemini üretmesiyle övgüyü hak ediyor. Xbox da oyun düşkünleri arasında bir hayli popüler.

Peki bütün bunlardan ne çıkarmamız gerekiyor? Oyun platformları haricinde, Microsoft tüketici dostu ürünler çıkarma konusunda epey geride kaldı. Zune ve Windows Phone 7 pek göz kamaştırıcı satış rakamlarına ulaşamadı. Microsoft’un kaliteli bir tableti yok ve dijital medya bulutunda da henüz pek aktif sayılmaz. Tüketiciler artık mobil, küçük ve akıllı cihazlar istiyor ve bu talebi Apple karşılıyor. Apple müşteri kazanmaya devam ettikçe Microsoft’u iyice geride bırakıyor. Microsoft’un artık bu alanlarda atılım yaparak lider konumunu geri kazanması gerekiyor.  

Oyun ürünlerinin ve Office 10’un yüksek satış rakamları sayesinde Microsoft hala kar ediyor konumda. Yine de PC satışlarındaki düşüş onlar için can sıkıcı. Şu bir gerçek ki PC satışları bir daha asla eskisi gibi olmayacak. Dolayısıyla, Microsoft teknoloji alanında rekabet etmeye devam etmek istiyorsa Azure ve Office 365’le SaaS sektöründe tutunmak zorunda. Kullanıcılar mobil cihazlara ve tabletlere kaydıkça Microsoft’un Apple gibi şirketler ve Google Docs gibi bulut programlarıyla rekabet edebileceği bir ürün bulması gerekecek.

Microsoft devrinin tamamen bittiği henüz söylenemeyecek olsa da, Apple ve diğer rakipleri birçok alanda Microsoft’un bir hayli önüne geçmiş durumda. Gelecek ne gösterir bilinmez ama Microsoft hanedanının artık çöktüğü rahatlıkla söylenebilir.

Exit mobile version