Çeşitli amaçlarla domain yönlendirmeleri yapılır. Web sitenizi yeni bir domaine taşımış olabilirsiniz ya da sayfalarınızın bazılarının URL yapısını değiştirmiş olabilirsiniz. Bu gibi durumlarda domain yönlendirmeleri yapmanız gerekir.
Bir domainin başka bir domaine nasıl yönlendirileceğini bilmek web yöneticileri için önemli bir beceridir. Bu yüzden bu haberimizde domain yönlendirmesinin tam olarak ne olduğundan, domain yönlendirme türlerinden, neden domain yönlendirmesi yapmanız gerektiğinden ve son olarak da domain yönlendirme işlemlerinin nasıl yapıldığından söz edeceğiz.
Domain Yönlendirmesi Nedir?
Bir domain yönlendirmesi yapıldığı zaman, web tarayıcısı ilgili domaini diğerine yönlendirir. Örneğin; tarayıcınızda adres çubuğuna bir domain adı olan relentless.com‘u yazarsanız, Amazon.com‘a yönlendirilirsiniz. Bu bir domain yönlendirmesidir.
Çok çeşitli nedenlerden dolayı domain yönlendirmeleri yapılabilir. Markanızın adını değiştirmiş olmanız ya da mevcut trafiğinizi güncellediğiniz başka bir URL’ye taşımak istemeniz yönlendirme için geçerli sebeplerdir. Yönlendirmeler, içeriklerin bir URL’den diğerine taşındığını sunuculara bildirmek için kullanılır. Eğer mevcut bir 404 sayfanız varsa bu kod için de yönlendirmeler yapabilirsiniz. Böylelikle var olmayan bir sayfanıza giriş yapan ziyaretçilerden kaybettiğiniz trafiği, başka bir sayfanızdan geri kazanabilirsiniz.
Özellikle e-ticaret web siteleri belirli bir ürün artık yoksa yönlendirmeleri kullanır. Böylelikle ziyaretçiler 404 sayfalarını görmek yerine aradıkları ürüne benzer başka bir ürünü görürler.
Domain Yönlendirme Türleri
Bilmeniz gereken birkaç önemli yönlendirme türü var.
- 301 Yönlendirmesi
301 yönlendirmesi en yaygın yönlendirme türüdür. Kalıcı bir yönlendirme türü olan 301, sıralama gücünü de %90-99 oranlarında yönlendirilen sayfaya taşıdığı için SEO’ya en uygun yönlendirme türüdür.
- 302 Yönlendirmesi
301 ve 302 yönlendirmeleri birçoklarına göre benzer şekilde iş görürler. Bir 302 yönlendirmesi, arama motorlarının ve tarayıcıların, sayfanın geçici olarak taşındığını bilmesini sağlar. Bu yüzden geçici yönlendirme yapan ve sürekli değişiklikler yapan kişilerin 302’yi kullanması önerilir. Bunun dışındaki tüm durumlarda ve kalıcı yönlendirme yapılan durumlarda 301’in kullanılması önerilir.
- Meta Refresh Yönlendirmesi
Meta refresh yönlendirmesi, sunucu düzeyinde değil de sayfa düzeyinde yapılan bir yönlendirme çeşididir. Genellikle daha yavaş çalışır, bu yüzden de SEO için pek tavsiye edilmez. Bu yönlendirme çeşidi genellikle 5 saniyelik geri sayımlarla çalışır ve “5 saniye içinde yönlendirilemiyorsanız buraya tıklayın” metnini sunar. Genellikle kötü bir kullanıcı deneyimi sunduğu için kullanılmasını pek önerilmez.
Hangi Tür Yönlendirmeyi Kullanmalıyım?
Domain yönlendirmelerini kullanmaktaki genel sebep, mevcut bir sitenin SEO değerini korumak ve yeni bir domaine aktarmaktır. Bu yüzden en sık kullanılan ve en sık kullanılması tercih edilen yönlendirme türü 301 yönlendirmeleridir. Böyle bir yönlendirme ile hem web tarayıcısı hem de sunucular ilgili web sitesinin kalıcı olarak taşındığını bilecektir. Ayrıca arama motorları, söz konusu domaindeki sayfaların sadece konumunun değil aynı zamanda orijinal içeriğin de kalıcı olarak yeni URL’ye geçtiğini bilecektir.
Eğer tamamen SEO için bir yönlendirme işlemi yaparsanız bu işlemin biraz zaman alabileceğini unutmayın. Yeni sayfanın dizine eklenmesi, değiştirilmesi gibi süreçler arama botlarının ziyaret sıklığına göre değişecektir. Daha önceleri birçok kez spam işlemleri gerçekleştiği için 301 yönlendirmeleri sonucunda arama motoru botları ilgili domainin gerçekten taşınıp taşınmadığından emin olmak için işlemleri biraz sıkı ve uzun tutacaktır.
Yönlendirme işlemleri için kullanabileceğiniz birçok seçenek var. Bunlardan ilk akla geleni 301 yönlendirmeleri. 301’i kullandığınız zaman hem tarayıcılar hem de arama motoru botları sayfanın kalıcı olarak taşındığını anlayacaktır. Arama motorları sadece sayfanın yerinin değiştirildiğini değil aynı zamanda bulunduğu yeni URL’yi ya da güncellenmiş sürümünü belirtir.
Yönlendirme ile ilgili diğer seçenekler 301’in yaptığı kadar iş görmez, çünkü arama motorlarında çok etkin değillerdir ve sıralama değerleri 301 yönlendirmeleri kadar başarılı olmayacaktır. Diğer alternatiflerin daha kullanışlı olduğu tek zaman, bir webmaster’in kasıtlı olarak yeni sayfaya bağlantı göndermek istemediği zamandır.