İnternet kullanıcılarının %88’inin kötü bir deneyim yaşadıktan sonra aynı web sitesine dönme olasılığının çok daha düşük olduğunu biliyor musunuz? Muhtemelen web sitesi tasarımcılarının, geliştiricilerinin ve pazarlamacılarının bir web sitesinin “kullanıcı deneyimi” veya UX‘i hakkında konuştuklarını duymuşsunuzdur. Ama bu cümlenin tam olarak ne anlama geldiğini biliyor musunuz?
İçerik Tablosu
Kullanıcı Deneyimi Nedir?
Kullanıcı deneyimi (User Experience – UX): Kullanıcıların bir ürün ve hizmet ile etkileşimde bulunarak, o ürün ve hizmetten fayda sağlamak amacıyla edindikleri tecrübelerin bütünü ve bu tecrübenin kalitesidir.
Örneğin bir web sitesi üzerinde kullanıcı deneyimini değerlendirirsek; kullanıcının web sitesine girdiği andan itibaren, kullanıcıdan yapması beklenen tüm aksiyonları gerçekleştirme konusunda web sitesiyle girdiği etkileşimden bahsedebiliriz.
Ayrıca, kullanıcı deneyiminin aşağıdakiler gibi çok çeşitli tanımları vardır:
“Son kullanıcının bir şirket ile, hizmetleri ve ürünleri ile etkileşiminin tüm yönlerini kapsar.”
“Kullanıcı Deneyimi (kısaltması: UX), bir kişinin belirli bir tasarımla etkileşimde bulunduğu deneyim kalitesidir.”
“E-ticaret web sitelerine atıfta bulunurken çoğunlukla “müşteri deneyimi” olarak adlandırılan kullanıcı deneyimi; bir web sitesini ziyaret ederken bir kullanıcının yaşadığı deneyimin toplamıdır.”
Kullanıcı deneyimi, kullanıcı arayüzü (User Interface – UI) ile karıştırılmamalıdır.
Kullanıcı arayüzü “bir cihazla etkileşim kurmak için kullandığınız ekranlar, sayfalar, butonlar ve simgeler gibi görsel öğelerin bütününe denmektedir.”
Bu da bir web site tasarımı yaparken, hem kullanıcı deneyimi, hem de kullanıcı arayüzü hakkında çalışma yapmanız gerektiği anlamına gelir.
Kullanıcı Deneyimi Neleri İçerir?
İyi bir kullanıcı deneyimi için yedi anahtar faktör vardır. Bu diyagram Kullanıcı Deneyimi Peteği şeklinde bilinir. Bu teori ve diyagram, bir web sitesinin veya online bir bilgi parçasının aşağıdaki gibi olması gerektiğini belirtir:
- Faydalı
- Kullanışlı
- Çekici
- Bulunabilir
- Ulaşılabilir
- İnandırıcı
- Değerli
Faydalı: Web sitenizin içeriği ve tasarımı belirli bir ihtiyacı karşılıyor mu? Müşterileriniz web sitenizdeki bilgilerin yararlı olduğunu düşünüyor mu?
Kullanışlı: Kısacası web sitenizin kullanımı kolay mı? Tahmine dayalı bir şekilde öğrenilebilir mi?
Çekici: Web sitenizin tasarımı hedef kitlenizin ilgisini çekiyor mu? Etkileşime geçmek için cazip görünüyor mu? Bir kullanıcının dikkatini çekiyor mu?
Bulunabilir: Kullanıcılar ihtiyaç duydukları bilgileri kolayca bulabilir mi? Web siteniz internette hızlıca bulunabiliyor mu?
Ulaşılabilir: Web sitenize herkes erişebilir mi? Engelli kullanıcıların kullanımına imkan veriyor mu?
İnandırıcı: web sitenizdeki bilgiler doğru mu? Kullanıcılar web sitenizde gördüklerine inanacaklar mı? Web sitesi güvenilirliğine ilişkin kararların % 75’i, bir web sitesinin genel estetiğine dayanmaktadır.
Değerli: Tüm bu faktörler birleştirildiğinde, web sitenizin içeriği, tasarımı ve işlevselliği kullanıcılar için bir katma değer sağlıyor mu?
Pazarlama içeriğinden URL yapısına kadar web sitenizdeki her şey, kullanıcıların markanızla ilgili genel deneyimine katkıda bulunur.
Web Sitemin Kullanıcı Deneyimini (UX) Neden Önemsemeliyim?
Web sitenize gelen ziyaretçilere kapsamlı ve keyifli bir deneyim sunmak son derece önemlidir. Bir web sitesinin kullanıcı arayüzüne öncelik vermezseniz marka itibarınız, müşteri sadakatiniz ve satışlarınız tehlikeye girebilir.
Marka itibarı
Kullanımı zor veya çekici görünmeyen bir web sitesine girdiğinizde, bu marka hakkında ne düşünürsünüz? Pek de güzel düşünceler sayılmaz, değil mi?
Araştırmalara göre ilk izlenimlerin %94’ü tasarımla ilgilidir. Ve de, neredeyse kullanıcıların %60’ı kötü tasarlanmış bir mobil sitesi olan bir markayı başkalarına tavsiye etmeyeceklerini belirtmektedir. Ziyaretçilerinizin web sitenize erişmek için kullandıkları cihazdan web sitenizin nasıl göründüğü bile, sitenizin genel kullanıcı arayüzü algısı ve dolayısıyla markanızın online itibarı üzerinde kalıcı bir etkiye sahip olabilir.
Web sitenizi ziyaret eden kullanıcılara mükemmel bir deneyim sunmak her zaman markanızın yararına olacaktır.
Müşteri Sadakati
Kullanıcıların %52’sinin kötü bir mobil deneyimin bu mobil siteye sahip şirketle etkileşim kurma olasılıklarını düşürdüğünü söylediklerini biliyor muydunuz? İnsanların %79’unun bir sitede bulduklarını beğenmedikleri zaman geri dönüp başka bir siteyi aradıklarını biliyor muydunuz?
Eğer siteniz müşterilerin ihtiyaç duydukları bilgiler için optimize edilmediyse veya düzgün çalışmıyorsa neden web sitenizde kalsın ki? Markanız, devamlı müşterileri elde tutmak veya yaratmak için uğraşıyorsa, web sitenizin kullanıcı deneyimini (UX’ini) iyileştirmeyi düşünmeniz gerekmektedir.
Satış
İşletmeniz online satışları artırmak için bir web sitesi kullanıyorsa, kullanıcı deneyiminin birinci önceliğiniz olması gerekir. Neden mi? Örneğin, yavaş yüklenen web siteleri perakende sektöründe her yıl 2.6 milyar dolar satış kaybına sebep oluyor.
Bir kullanıcının web sitenizle ilgili deneyiminin, satın alma kararında büyük bir etkisi vardır. Satın alma işlemi yapmayan kullanıcıların %60’ı yaşadıkları memnuniyetsizliği, sunulan bilgi eksikliğini, yavaş açılan siteyi veya küçük bir ekranda olmalarını satın almama nedenleri olarak belirtmektedir.
Web sitenizin dönüşüm oranına bir göz atın. Olmasını istediğiniz yerde mi? Değilse, bunun nedeni başarısız bir web sitesi tasarımı veya UX olabilir.
Web Sitenizin Kullanıcı Deneyimini Geliştirmek için 5 İpucu
Kullanıcı deneyiminin neden web sitesi tasarımının hayati bir bileşeni olduğunu öğrendiğinize göre, artık işe koyulma vakti. Web sitenizin kullanıcı deneyimini geliştirmek için şimdi aktaracağımız ipuçlarını kullanabilirsiniz.
- Kullanıcı Testi Yapmak Kaçınılmazdır
Web sitenizin kullanıcı deneyimi açısından yedi önemli bileşeni karşılayıp karşılamadığını belirlemenin en iyi yolu kullanıcı testi uygulamaktır. Bazı kullanıcı testleri büyük bir ekip, geniş bütçe ve kontrollü tesisler gerektirse de, ihtiyacınız olan sonuçları sunmak için internette çok sayıda pratik araç da mevcuttur.
kullanıcılara web sitesi tasarımı, içeriği, işlevselliği ve diğer faktörler hakkında sorular soran ve sonuçları doğrudan size ileten uygulamaları deneyebilirsiniz. Bu sayede zamandan, paradan ve emekten tasarruf etmenin yanı sıra, hedef kitlenizin web sitesi tercihleri ve aktiviteleri hakkında da derinlemesine bilgi edinirsiniz.
- Müşterilerinize Sorunları Nasıl Geliştirebileceğinizi Sorun
Sormaktan zarar gelmez, değil mi? Bir satın alma işleminden sonra, müşterilerinize web sitenizde gezinme ve web sitenizle etkileşime geçme deneyimlerini soran bir anket e-postası gönderin. İstenmeyen yanıtlara yol açabilecek belirsiz, açık uçlu sorular yerine net sorular sorduğunuzdan emin olun.
Ayrıca, müşterilere sitenizdeyken yaşadıkları deneyimlerini de sorabilirsiniz. Pop-up’lar bu anketler için yaygın olarak kullanılan bir yöntem olsa da, web sitesi sohbet kutularını kullanmak, kullanıcının sitenizde gerçekleştirdiği etkileşimle araya girmedikleri için en çekici olan seçeneklerdendir.
- Site Akışınızı Gözden Geçirin
Web sitenizin site haritası olarak da bilinen yapısına bakın. Web sitesi ziyaretçilerinin aradıkları bilgileri mantıksal bir şekilde bulmasına imkan tanıyor musunuz?
Unutmayın, iyi bir UX’in temel bileşenlerinden biri olarak, kullanıcıların web sitenizde aradıkları bilgileri kolayca bulabilmesi gerekir. İlgili bilgilere erişmek için birkaç mantıksız tıklama yapmak gerekiyorsa, sitenizin yapısını ve akışını yeniden düşünmenin zamanı gelmiş demektir.
Web sitenizi yeniden yapılandırırken, hangi site haritasının hedef kitleniz için basit ve karmaşık olarak kabul edildiğini anlamanıza yardımcı olacak bir kullanıcı test aracı kullanın.
- Avantajlarınız için Başlıkları Kullanın
Makul bir site yapısının yanı sıra, iyi bir şekilde kullanılan başlıklar da bir kullanıcıya ihtiyaç duyduğu bilgileri bulmada yardımcı olabilir.
Başlıklarınız:
- Bilgilendirici
- Kısa ve Öz
- Aksiyon Almaya Yönlendiren
- Merak uyandırıcı
- Optimize edilmiş olmalıdır.
Başlıklar sadece belirli bir konuyu okuyucu olarak tanıtmakla kalmaz, aynı zamanda ziyaretçileri ihtiyaç duydukları bilgi ve içeriğe yönlendirmede önemli bir aracıdır.
- Özgün Bir Web Sitesi Tasarımına Sahip Olun
Web siteniz potansiyel bir müşterinin markanızla ilgili genel deneyiminin bir parçasıdır. Yani, web siteniz eski bir görünüme sahipse, kullanıcılar bunu fark edecektir. İster modası geçmiş web sitesi tasarım trendleri kullanın veya bir kerede çok fazla şey yapmaya çalışın, bu tarz yaklaşımlar potansiyel müşterilerinizi tüm marka deneyiminden uzaklaştıracaktır. Şirketinizin marka kimlik kılavuzu varsa, web sitesi tasarımınızın bu yönergelere uygun olduğundan emin olmalısınız.
Bu UX tanımlarını ve ipuçlarını göz önünde bulundurarak, siz de web sitenizin kullanıcı deneyimini üst seviyelere taşıyarak işletmenize fayda sağlayabilirsiniz.
Son olarak;
Varsayımlardan uzak olarak kullanıcılarınızın web sitenizi, ürün veya hizmetlerinizi en etkili şekilde kullanabilmeleri için geliştirmelerde bulunmak; kullanıcı deneyimini iyileştirmenin birinci ve sürekli yoludur. Kullancıları memnun etmek, yukarıda anlattığımız tüm konularda geliştirmeler yaparak ve bunların etkilerini gözlemleyerek mümkün olacaktır. Siz de sunduğunuz hizmetlerde müşterilerinizi mutlu etmek istiyorsanız, hemen bugün gerekli düzenlemelere başlamalısınız…